موج نمایش

موج نمایش

موج نمایش

موج نمایش

نگاهی به نحوه اداره تئاتر ”کوریا” در شهر لچه ایتالیا

کارگاهی برای پرورش خلاقیت‌های نمایشی

مینو میرشاه ولد:

تئاتر "کوریا" در شهر لچه، یکی از جنوبی ترین نقاط ایتالیا، واقع شده است. لهجه محلی این ناحیه شباهت زیادی به زبان یونانی باستان دارد و به همین دلیل نام این تئاتر نیز یک نام یونانی انتخاب شده است.

این تئاتر تاکنون با اثر "باغ‌های پلاستیکی" به کارگردانی سالواتوره تراماچره در شانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان و با اثر "دکتر فرانکشتاین" به کارگردانی فابریتزیو پولیزه و سالواتوره تراماچره بهمن‌ماه 1388 در بیست‌و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کرده است. اخیراً نیز با اجرای "سوارکاران فرانسه" در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی در تهران حضور یافتند و گویا قرار است امسال نیز مهمان جشنواره کودک و نوجوان همدان باشند.

تئاتر کوریا مجموعه‌ای مستقل، کم نظیر و مثال زدنی از ...

کارگاهی برای پرورش خلاقیت‌های نمایشی

مینو میرشاه ولد:

تئاتر "کوریا" در شهر لچه، یکی از جنوبی ترین نقاط ایتالیا، واقع شده است. لهجه محلی این ناحیه شباهت زیادی به زبان یونانی باستان دارد و به همین دلیل نام این تئاتر نیز یک نام یونانی انتخاب شده است.

این تئاتر تاکنون با اثر "باغ‌های پلاستیکی" به کارگردانی سالواتوره تراماچره در شانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان و با اثر "دکتر فرانکشتاین" به کارگردانی فابریتزیو پولیزه و سالواتوره تراماچره بهمن‌ماه 1388 در بیست‌و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کرده است. اخیراً نیز با اجرای "سوارکاران فرانسه" در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی در تهران حضور یافتند و گویا قرار است امسال نیز مهمان جشنواره کودک و نوجوان همدان باشند.

تئاتر کوریا مجموعه‌ای مستقل، کم نظیر و مثال زدنی از هنرمندان و تکنسین‌هایی است که همه روزه در کنار یکدیگر کار می‌کنند. این اجتماع کوچک به خوبی سازمان‌دهی شده و تقسیم وظایف در آن صورت گرفته، با این حال برخورد مسئولانه و متعهدانه تک تک اعضای این سازمان نسبت به آنچه انجام می‌دهند، حتی در اولین برخورد نیز کاملا مشهود و تحسین برانگیز است. بازیگران این تئاتر اثر تولید شده را از آن خود دانسته و آنچه در این مجموعه انجام می‌دهند، ورای انتظاری است که به طور معمول از یک بازیگر تئاتر می‌رود. به طور کلی آنچه این تئاتر را در نوع خود کم نظیر می‌کند، استقلال و خودکفایی آن است، به طوری که تمامی امور حتی تهیه خوراک برای پرسنل نیز در خود تئاتر انجام می‌شود و آن چنان تجهیز شده که در دوره تمرین و آماده‌سازی یک اثر، دست اندرکاران می‌‌توانند در آن سکونت داشته باشند. قسمت اداری آن نیز فعال و منظم به فعالیت مشغول است.

در زیر براساس گفتگوی صورت گرفته با مدیر این تئاتر، سالواتوره تراماچره، خلاصه‌ای از فعالیت‌های این مجموعه گردآوری شده است:

حیاط‌های تئاتری کوریا

"حیاط‌های تئاتری کوریا" نام یک مجتمع تئاتری است که فضایی در حدود 3000 مترمربع را به خود اختصاص داده است. این فضا گذشته به کارخانه آجر سازی اختصاص داشته و امروز کاربرد فرهنگی و نمایشی پیدا کرده است.

فضای این تئاتر یک فضای ترکیبی است که به نمایش، پرفورمنس، موسیقی، سینما، نمایش فیلم، هنرهای تجسمی و فن آوری‌های جدید ارتباط اختصاص دارد. این فضا بیش از آنکه به تئاتر "کوریا" اختصاص داشته باشد، کارگاهی است برای پرورش خلاقیت‌های مختلف نمایشی.

بازسازی و به سازی این فضا به دست معماری به نام "لوکا روتزی" صورت گرفته و فضاهای زیر را در بر می‌گیرد:

-  یک تئاتر با 200 نفر گنجایش تماشاگر که به اجرای نمایش و کنسرت اختصاص دارد.

-         سالن تمرین و کارگاه‌های آموزشی با وسعت 150 مترمربع

-         کارگاه‌های ساخت دکور و لباس به مساحت 250 مترمربع

-         سالن انتظار به وسعت 200 مترمربع

-         سالن نمایش فیلم و کتابخانه به وسعت 50 مترمربع

-         سلف سرویس و سالن غذاخوری

-         دفاتر امور اداری که همگی در طبقه دوم ساختمان قرار دارند

-         خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی

فعالیت‌های اصلی

- تولید نمایش‌هایی که در ایتالیا و در کشورهای دیگر نمایش داده می‌شوند

- برگزاری جشنواره‌های مختلف

- فعالیت‌های آموزشی- پژوهشی در زمینه تئاتر از طریق برگزاری کلاس و کارگاه و همچنین همکاری با دانشگاه و آکادمی هنرهای زیبای شهر لچه در زمینه تدریس تاریخ تئاتر و نمایش. این تئاتر از سال 1999 در ساختمان کنونی به فعالیت‌های خود مشغول است و پیش از آن و از حدود سال 1985 در شهر "آرادئو" (Aradeo – شهری در نزدیکی لچه) ساکن بوده است. کوریا از سال 2003 به عنوان مرکز ثابت تحقیق و نوآوری شناخته می‌شود و به فعالیت‌های تئاتری و فرهنگی برای نوجوانان و بزرگسالان می‌پردازند و برنامه‌هایی نیز برای اقلیت‌های اجتماعی – همچون زندانیان و معلولان- ترتیب می‌دهد.

امروزه این تئاتر با همکاری 17 عضو ثابت (مدیر تئاتر، کارگردان‌های هنری، هنرمندان، تکنسین‌ها و کارمندان بخش اداری) مشغول به فعالیت است که این اعضا در پست‌های مختلفی گماشته شده‌اند و حقوق ثابت دریافت می‌کنند.

کوریا که پیش از این از حمایت‌های شهرداری لچه نیز بهره‌مند بود، امروزه تنها ماهیانه مبلغ 35 هزار یورو از استانداری پولیا دریافت می‌کند و سالیانه در حدود 40 تا 50 نمایش به صحنه می‌برد. گفتنی است که بلیط این مجموعه بین 5 تا 8 یورو خریداری می‌شود.

نویسندگانی که با آثار دست اول و یا اقتباسی خود به همکاری با این مجموعه می‌پردازند، بنا بر صلاحدید مدیر آن، سالواتوره تراماچره، انتخاب شده و تولید اثر به آنان سفارش داده می‌شود. کوریا رویکرد خاصی را به طور کلی در انتخاب متون دنبال نمی‌کند بلکه بنا بر اقتضای شرایط ممکن است در دوره‌ای به پژوهش و تولید حول یک موضوع خاص بپردازند.

حضور تماشاگران

فصل تئاتری کوریا در شهر لچه هر ساله با استقبال حدود 22 هزار تماشاگر روبرو می‌شود که نیمی از آنها را دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی تشکیل می‌دهند.

سازمان‌های همکار

140 سازمان در زمینه‌های مختلف بازرگانی (چاپ، نجاری، کالاهای ساختمانی، حمل و نقل و غیره) به فروش کالاها و خدمات خود به این تئاتر می‌پردازند.

تاریخچه

این تئاتر از سال 1983 تا 1998 با همکاری سازمان‌های عمومی و با حضور تعداد زیادی از هنرمندان ملی و بین‌المللی به برگزاری جشنواره بین‌المللی "آرادئو و تئاترها" می‌پردازد و  در سال 1990 با حمایت استانداری پولیا یک دروه کارگاه آموزشی پیشرفته بیان برای بازیگران برگزار می‌کند.

کوریا از سال 1991 با همکاری "سازمان تئاتری ایتالیا و سازمان‌‌های محلی" به برگزاری برنامه تئاتری "استراده مائستره" (خیابانای اصلی) در شهر لچه پرداخته است. این برنامه یک پروژه تئاتری است که با بودجه‌ای که وزارت فرهنگ، سازمان‌های فرهنگی ایتالیا و شهرداری لچه برای فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند، به اجرای نمایش در مکان‌های غیرمعمول می‌پردازد. سپس در سال  1994 از طریق پروژه‌ای با نام "شهر فرنگ" به همکاری و تولید مشترک  با گروه‌های "رنات اسکانت" و تئاتر "یوریک" دانمارک مشغول می‌شود. در سال‌های بعد نیز موفق به اجرای آثار خود در کشورهای فرانسه، اسپانیا، یوگسلاوی سابق، کانادا، مالزی، سوئیس، رومانی، آلبانی و مصر می‌شود.

این تئاتر از سال 1994 به عضویت "اتحادیه سناریو" در می‌آید که یک رشته ملی از گروه‌ها و مراکز تئاتری است. همچنین عضوی از IETM (انجمن تئاترهای بین‌المللی اروپا) نیز به شمار می‌رود. در راستای برنامه اجتماعی"جوانان برای اروپا"، پروژه‌ای را در سال 1999 با نام "تئاتر حذف شدگان"، در درون موسسه "پناله مینوریله" شهر لچه به اجرا می‌گذارد.

در سال 2001 تئاتر کوریا دو پروژه را که توسط برنامه جوانان تامین می‌شود، به اجرا می‌گذارد. "تئاتر برای گفتگوی فرهنگ‌ها" عنوان اصلی این دو برنامه به شمار می‌آمد که کاملاً به یکدیگر وابسته بودند. در فوریه 2001 اولین مرحله این پروژه کلید می‌خورد که به واسطه آن دست اندرکاران تئاتر کوریا اقدام به برگزاری یک کارگاه تئاتری در مرکز نگهداری کودکان فراری و بی سرپرست "دن میلانی" کردند. از سپتامبر 2001 به بعد، تئاتر کوریا اقدام به اسکان جوانان خارجی کرده که در سازمان "داوطلبان اروپا" سکنی گزیده‌اند و در عین حال دوره‌ای آموزشی را نیز در یک کارگاه تئاتری در موسسه خیریه معلولان می‌بینند.

کوریا در سال 2002 در راستای برنامه فرهنگی اتحادیه اروپا با نام "فرهنگ 2000 " پروژه " تئاتر و دئی لوئوگی" (تئاتر مکان‌ها) را راه‌اندازی کرده که با اقبال بین‌المللی مواجه شده است.

از دیگر برنامه‌های این تئاتر می‌توان به برنامه اکتبر سال 2006 اشاره کرد که "نمایش کوچ‌نشینان" نام دارد و با همکاری استانداری پولیا و شهرداری شهر "اسمدروف" صربستان، که در پی مستحکم‌تر کردن همکاری و گفتگوی فرهنگی میان پولیا و و صربستان است، صورت می‌پذیرد.

نتیجه این همکاری‌ها پروژه‌ای است با نام اپرای "روم" که از متن اپرای "فقیر" نوشته جان گی اقتباس شده است. این اثر توسط سالواتوره تراماچره کارگردانی شده و با همکاری کولیان و خانه بدوشان شهر اسمدروف شکل گرفته است. نمایش موزیکال "برات" مورد توجه منتقدان تئاتر از جمله "نیکو گارونه" واقع شده است. همین تولید نمایشی در سال 2008 نیز با تور کوتاهی در صربستان اجرای مجدد می‌شود که این بار مهمان شهرهای "ساباک"، "اسمدروف" و "بلگراد" خواهد بود.

در راستای پروژه فرهنگی یونان– ایتالیا که در ماه جون 2007 توسط استانداری پولیا حمایت می‌شود، این تئاتر میزبانی نام‌های ملی و بین‌المللی شناخته شده‌ای را بر عهده می‌گیرد.

برخی از آثار این تئاتر که تاکنون به صحنه رفته‌اند

"باید پیروز می‌شدیم" به کارگردانی "چزار بریه"، 1985

"چهار فصل" به کارگردانی "سیلویا ریچاردلی"، 1986

"عشق‌ها" به کارگردانی "سالواتوره تراماچره"، 1988

"فرشته سقوط کرده" به کارگردانی "پائولو رومان"، 1995

"آمریکا" به کارگردانی "تراماچره"، 1999

"زمین" به کارگردانی "آدریانا زامبونی"، 2001

"خانه‌ای برای سه بچه کثیف" به کارگردانی "آدریانا زامبونی"، 2003

"هیاهوی بسیار برای هیچ" به کارگردانی "تراماچره"، 2003

"باغ‌های پلاستیکی"، به کارگردانی "تراماچره"، 2006

"دکتر فرانکشتاین"، به کارگردانی "فابیریتزیو پولیزه" و "سالواتوره تراماچره"، 2009

در سال 1999، با همکاری تئاتر "فنیچه دی ونتزیا" نمایش "آمریکا" که یک اپرای موزیکال اقتباسی از رمان کافکا است با موفقیتی چشم‌گیر در ونیز، باری، کوزنتزا، پادوآ، لچه و روم به صحنه می‌رود.

برنامه اجراهای امسال این تئاتر به صورت مختصر به قرار زیر است:

"هزار و یک شب برتوچا" به کارگردانی "فابریتزیو پولیزه" (مرور)

"باغ‌های پلاستیکی" به کارگردانی "سالواتوره تراماچره" (مرور)

"هنسل و گرتل" نوشته"فرانچسکو نیکولینی"، کارگردان "انتزو توما" (نمایش کودکان- مرور)

"پیشخدمت لال" نوشته "هارولد پینتر"، ترجمه "الساندریا سرا" و کارگردانی "سالواتوره تراماچره" (مرور)

"سوارکاران فرانسه" نوشته "فرانچسکو نیکولینی"، کارگردان "انتزو توما" (مرور)

"عشق اهالی ترویا" کارگردان "آنتونیو پیتزیکاتو" و "سالواتوره تراماچره" (مرور)

"سفید" نوشته "فرانچسکو نیکولینی" و "فابریتزیو ساکومانو"، کارگردان "سالواتوره تراماچره" (جدید)

"دکتر فرانکشتاین" نوشته "فرانچسکو نیکولینی"، کارگردانی "سالواتوره تراماچره" و "فابریتزیو تراماچره" (جدید)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد